14. dec. 2011

Lær spansk på sprogrejse!

En meget populær måde at lære spansk på som dansker, er at tage intensive sprogkurser i et spansktalende land. Dette er en god idé fordi du for lov til at opleve kulturen på tæt hold, og samtidig får chancen for at forbedre alle aspekter af dit sprog. Når det kommer til at skulle vælge sprogrejse, bliver man altid stillet overfor valget om man vil bo alene eller hos en værtsfamilie. Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er at vælge værtsfamilie! Det er den perfekte mulighed for at få øvet noget dagligdagsspansk. Da du sikkert vil have undervisning med ikke-indfødte, er der en stor risiko for at du kommer til at tage den "nemme" vej og begynde at snakke engelsk. Her bliver man nødt til at tage sig lidt sammen og tænke på hvorfor det var man ville på sprogrejse i det hele taget.
Jeg selv valgte at tage til en lille by i syd Spanien som hedder Benalmádena, og opholdet var helt klart en oplevelse for livet. Ud over en masse fede ture rundt i de nærliggende byer, fik jeg mulighed for at snakke en masse og derved blive bedre til spansk. Selvom jeg kun var afsted i 3 uger, kunne jeg sagtens mærke en klar forbedring, både når det galt at tale og forstå. Hvis jeg kunne vælge om igen, havde jeg nok valgt at tage et andet sted hen, da dette var et meget "turistet" område af Spanien. Jeg valgte også at bestille en såkaldt "pakkeløsning", altså hvor jeg ikke selv skulle stå for at bestille hverken fly, skole eller sted at bo. Dette virkede på det tidspunkt som en fin idé, men jeg har senere fundet ud af at jeg nok har betalt en lidt for høj overpris, for at slippe for bøvlet. Det er til min forståelse, ved at snakke med venner der også har været afsted, at det ikke er så svært at klare på egen hånd. De penge du sparer, kan du jo passende bruge på ekstra undervisning eller flyve til et Latinamerikansk land, hvor flybilletter typisk er højere.
Jeg boede som sagt hos en værtsfamilie, der bestod af en mor og hendes datter. Datteren var 27 år, normal alder for hjemmeboende spaniere, og moren var 52. Morgenmad og aftensmad var inkluderet i prisen, så når jeg spiste med familien, havde jeg god mulighed for at få forbedret mit spansk. Jeg var så heldig at have landet i en familie hvor de ikke forstod ét eneste ord dansk. Dette viste sig at være dejligt da der derfor ikke var nogle måder at snyde på.
Jeg havde undervisning hver dag i 4 timer, i en skole som lå ca 5 minutters gang fra der hvor jeg boede. Her kom jeg i klasse med ca. 8 internationale, søde mennesker, og det meste af undervisningen gik da også ud på at snakke om kulturforskelle, landene imellem. Jeg kunne hurtigt mærke at mine 3 år med spansk grammatik i skolen gjorde at jeg var en af de bedste rent grammatisk. Dette forspring stoppede dog brat, ligeså snart det blev tid til at snakke! men jeg kom hurtigt efter det, og jeg tror aldrig jeg har nydt at gå i skole så meget som jeg gjorde der.

http://www.bundgard.dk/?gclid=CPzz_q2vgq0CFY1YmAodCVu9Rg   -Det firma som jeg brugte og sagtens kan anbefale.
http://google.ef-danmark.dk/sem/?mc=dk&etag=GGDKS_LS_00_00   -Andet firma som jeg kun har hørt gode ting om.

http://www.travel-spain.dk/ -En hjemmeside som sammenligner en masse spanske sprogskoler i Spanien. God hvis du godt selv gider at arrangere din tur

Her er et par billeder fra min tur til Spanien:


Min værtsfamilie laver mad
Mine to lærere




Ingen kommentarer:

Send en kommentar