11. dec. 2011

Lær spansk ved hjælp af Podcasts!

İHola Amigos!


En af de allervigtigste ting når man lærer et nyt sprog, er at høre det pågældende sprog meget. Det kan være svært at lære spansk i Danmark, fordi man simpelthen ikke får hørt nok spansk tale. Løsningen på dette problem har i mit tilfælde været at begynde at downloade (lovligt, da de er gratis) Podcasts på spansk! Til dem der ikke ved hvad en Podcast er, så kan jeg fortælle at det er ligesom små radioudsendelser, som bliver lagt ud på nettet til fri download, så du kan høre dem når du har tid og lyst. Det der er så fantastisk ved disse Podcasts er at der findes så mange forskellige at du uden problemer kan finde en der beskæftiger sig med lige netop dine interesser.  Da der er så mange at vælge imellem kan du med fordel vælge en fra et det land du syntes taler flottest. I mit tilfælde har jeg en forkærlighed for spansk fra Spanien, og lytter derfor primært til Podcasts fra dette område. Det gode ved Podcasts er også at de giver dig mulighed for at høre dagligdags tale. Altså ikke "scriptet" film tale eller sangtekster, men spansk sådan som rigtige spansktalende mennesker snakker det.  nedenunder har jeg lagt links til nogle af mine favorit Podcasts, så der skulle være nok til mange timers underholdning. Jeg vil især anbefale spanieren Rafa Osunas Podcast "Cabreados" som jeg syntes er meget underholdende. Han beder i hvert afsnit sine lyttere om at sende en lydfil til showet, hvor de fortæller om noget som de er irriterede over. Herefter kommenterer han så på deres irritation, på en spændende og interessant måde. Hvad der især er underholdende ved denne Podcast er Rafas sprogbrug. Han bander på livet løs og det er en god måde at udforske denne del af det spanske sprog. Da de fleste Podcasts er relativt korte (10 minutter) kan man med fordel høre dem lige inden man skal i seng. Det gør også at du kan koncentrere dig fuldt ud om det der bliver sagt, fremfor hvis du lyttede til dem mens du cyklede.


http://www.lascosascuriosas.com/ - "Las cosas curiosas" fra Spanien
http://www.podsonoro.com/podcast/347/desde-bano - "Desde el baño" fra Argentina (snakker om argentinske ord)
http://www.applenosol.com/ - Podcast som snakker om produkter fra Apple

İQue los disfrutéis!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar