9. jan. 2012

Spansk musik!

En af de letteste måder at lære et nyt sprog på, er at lytte til musik. Det kan være en smule lettere at få sig selv til at lytte til noget lækkert musik på vej til skole eller arbejde, end det er at sætte sig ned med en spansk roman og en ordbog. Det kan dog være uhyre svært at finde noget musik, der både er godt og letforståeligt. Derfor har jeg valgt her, 3 kunstnere som producerer god musik, som er let at forstå. Jeg har valgt 3 sangere som alle laver pop. Det har jeg gjort da det, efter min mening, gør at sangene er enklere at forstå, da de er lavet til at være "catchy". Man kan selvfølgelig også vælge at kaste sig ud i den dybe ende, hvis ens helt store passion er rap. Men det vil nok virke mere afskrækkende end lærerigt. Derfor må man nok gå lidt på kompromis med hvad man normalt går og lytter til. Dét der er så fedt ved musik, er at du kan forbedre din udtale, dine lytteevner og dit ordforråd på helt samme tid! For at få så meget ud af det så muligt, anbefaler jeg derfor at du finder teksterne på nettet(lav en google-søgning af: "titel på sang + letras"), slår de ord op du ikke forstår, og derefter er det bare at synge med så godt du nu kan! Det skal lige noteres at når der trykkes på kunstnernavnet i mit blogindlæg, så bliver i ledet frem til en Spotify side. Spotify er et kanon redskab til at, på en lovlig måde, udforske musikverdenen på spansk. Jeg anbefaler derfor at i downloader Spotify, hvis i ikke allerede har gjort det.

Den første sanger jeg vil anbefale, er  Juanes. Denne columbianske sanger er nok mest kendt herhjemme for hittet "La camisa negra", men han har lavet mange flere gode sange.

Enrique Iglesias er meget kendt i Danmark, men dog mest som "ham den glatte latino der kun laver sange til tøserne". Hans ældre sange kan muligvis være en smule sukkersøde, men noget af spanierens nyere musik er rigtigt godt.

Den sidste jeg vil anbefale er spansk/venezuelaneren Carlos Baute. Han er i fuldstændig samme kategori som ovenstående, og er kendt for god pop musik. Mange af hans sange er utroligt simple, og hans udtale gør det let for en nybegynder at kunne følge med.

Tusind tak fordi i gad at læse med. Håber i har kunnet bruge mine forslag. I er mere end velkomne til selv at komme med forslag, som ville kunne hjælpe andre til at finde nyt, spansk musik

3 kommentarer:

  1. Herlig Blog!
    :-)

    Jeg er lige stødt på gruppen "Grupo5" i min søgen efter let tilgængelig spansk musik.

    Vh Odd

    SvarSlet
  2. Kanon! lige nu er der lidt ro på denne blog da jeg studerer på et spansk universitet... skriver selvfølgelig også en blok om mine oplevelser der! www.mikkelispanien.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Faldt lige over din blog. Herligt, der er nogen, som sætter fokus på spansk i DK!

    Vil klart anbefale dig at tage et kig på den spanske sangerinde, Bebe. Let popmusik som man ikke kan blive andet end glad for at høre - og få lyst til at lære mere spansk!

    Held og lykke fra Granada

    SvarSlet